23 dec 2009

Jag måste börja med att säga att även om jag kan va lite slö med inlägg för tillfället så är jag faktiskt mycket duktigare än vad jag hade trott att jag skulle va. När jag gjorde bloggen för mina nära o kära så trodde jag att jag skulle göra runt 10 inlägg på denna tiden som jag är här, men det har ju blivit betydligt mer, och det är ju kul.

Till något som är både positivt och negativt: Regn! Det har regnat i 3 dagar nu och bäcken är överfull så nu kan det gott sluta, men väderleksrapporterna säger att det kan hålla på i en vecka till lite från och till. Jag hoppas att det är mer från än vad det är till iaf. Regnat försvårar ju arbetet enormt här. Vi kan inte gå ut med hundarna ordentligt för vi vill inte att de ska bli för blöta så de blir nerkylda o sjuka, nästan alla ens kläder är fuktiga, och det är bara så jäkla tråkigt.
Jag hade tänkt mig att fira jul utan regn, kyla och blåst iår, jag är så trött på den skånska vintern, men så klart så har vädret förföljt mig hit. Och så är det såklart den finaste julen på länge i skåne, ironiskt eller vad!?!
Det trevliga vädret har även gjort mig bombförkyld, vilket inte är det roligaste. Och så har jag blivit biten av en hund (ingen på gården), så min kropp har en massa att återställa, vilket inte gör att man är piggare när man ska jobba. Detta resulterar även i att jag inte har så mycket tid över för att hälsa på Edward så nu har han börjat äta lite dåligt. Jag tror verkligen att det är för att jag inte hälsar på honom lika mycket, för jag har även märkt att han har ätit dåligt förr om jag inte har haft tid för honom någon dag =(

Peggy, Heather och Willie giller heller inte vädret så jag låter dom få komma in på rummet under siestan, vilket dom verkligen ÄLSKAR! Heather speciellt, hon slänger sig runt i sängen av lycka, det ser riktigt kul att faktiskt.

I morgon är det julafton, det känns verkligen inte som det, fast att mina julklappar ligger och väntar på mig i sängen bredvid. Jag ska öppna dom så fort klockan ringer i morgon =) Sen blir det en liten julmiddag hos Barry, hon skulle egentligen ha det den 25, men bestämde sig ikväll för att fira på svenskt vis.

Och Ida, den där råttmakapären är i mitt sovrum och den kan inte gå igenom väggar, så tyvärr hjälper den inte i köket :( Och jag önskar också att du hade kunnat telepotera dig hit på studs.

Jag vill också att du ska komma tillbaka Lisa, men träffas vi inte innan så får vi väl ta en vända hit igen nästa år, då kan vi verkligen kalla det tradition =) Kul att jag kunde roa dig med Howard/Abbey historian iaf, haha!

Så fort vädret blir bättre så kommer det upp nya bilder, ska försöka få in nått på Xavi fort. Tills dess så får du nöja dig med text om honom. Han går fortfarande utan koppel, men han har faktiskt blivit lite mindre mesig, nu skriker han bara i 10 min när man trampar han på tassen ;P haha, nä, men lite bättre har han allt blivit. Han står med Boone och Caspar och dessa tre är en av de trevligaste grupperna på berget, men de är FÖRDJÄVLIGA i buren. Dom skitar ner mest av alla, det är den enda buren som jag måste tvätta händerna efter att jag har varit ute med dom. Det är tur att hundarna är underbara iaf.

Sist men absolut inte minst så kommer det en text om Leishmania som Maria för Sos Sverige har skrivit, den är väldigt bra och kan nog reda ut några frågor hos er som undrar en del.

Adoptera hund med leishmania, sandfly

 

Det finns flera hundar på SOS Animals hundgård som inte är aktuella för adoption via den svenska föreningen SOS Animals Sverige. Ett flertal på grund av att de har testat positivt eller borderline för leishmania, även kallat sandfly. Nedan följer kort information om sjukdomen.

 

Leishmania är en encellig blodparasit som har hunden som huvudvärd. Det är en kronisk sjukdom orsakad av en bakterie som sprids via sandmyggor och som även kan smitta människor, sjukdomen är dock inte kronisk hos människor. Sandmyggan krävs för att sprida smittan, då sandmyggor inte finns i Sverige är risken för smittspridning ytterst liten här. Symptom hos hund kan vara hudförändringar eller små sår oftast runt ögon, nos eller mun. Hunden får febertoppar, avmagrar kraftigt och får ibland även rörelsestörningar. Infektionen kan i ett förstadium sitta i huden för att senare angripa inre organ som lever, njurar och lungor. Vilket symptom hunden uppvisar beror på vilket organ som angripits. Denna sjukdom påverkar hundens immunförsvar vilket innebär att hunden först kan uppvisa symptom som kan självläka för att vid ett senare tillfälle återkomma. Sjukdomen kan behandlas med Allopurinol som bromsar sjukdomsutvecklingen, och hunden kan i många fall leva ett normalt liv tills den uppnår hög ålder.

 

Att en hund testar borderline innebär att man kan konstatera att hunden varit i kontakt med en mygga som bär på leishmania men att inget har brutit ut i kroppen ännu, vilket också innebär att värdena (mängden antikroppar) är låga (eller noll) för leishmania. Parasiten kan ligga latent hela hundens liv eller bryta ut, dvs. hunden testa positivt.

 

En hund med konstaterad leishmania kan efter en tids medicinering testa negativt. Detta innebär tyvärr inte att den är frisk utan att parasiten inte är aktiv i blodet. Man bör testa sin hund regelbundet som vanligt trots detta. Medicinering och dos diskuteras med veterinär.

 

Den rekommenderade dosen Allopurinol (2009-12-15) är 20-30 mg per kilo kroppsvikt och dag uppdelat på två tillfällen. Medicinen är verksam i tolv timmar och genom att ge den på detta sätt hålls en jämn dos i kroppen. Detta förespråkar de flesta veterinärer som är insatta i sjukdomen, men eftersom det också är individuellt hur olika hundar påverkas av Allopurinol (de flesta klarar medicinen bra) kan det variera något från fall till fall. Som de flesta mediciner påverkas kroppen och en hund med låga värden kanske mår bättre på en lägre dos.

 

Allopurinol är egentligen en medicin för gikt hos människor men man har funnit att den fungerar som en bromsmedicin för leishmania hos hund. Allopurinol är den vanligaste behandlingen och måste i de flesta fall ges livet ut.

 

För hundar som uppvisar kraftiga symptom finns även starkare mediciner, på detta område sker dessutom kontinuerlig forskning. Det är bra om den veterinär man använder sig av är intresserad av att hålla sig uppdaterad. Det är också vettigt att själv regelbundet söka information. Den senaste medicinen som är speciellt framtagen för leishmania hos hund heter Milteforan. Den ges som en engångsbehandling och har haft mycket goda resultat. Milteforan är en dyr behandling men kan köpas billigare direkt från Spanien, det är inte heller alla veterinärer i Sverige som har tillstånd att skriva ut Milteforan. För hundar med kraftiga symptom i huden (sår som ej läker) har Glucantine haft bra resultat, men detta är i övrigt en behandling som inte alla hundar tål.

 

Det kan vara svårt att hitta en bra veterinär i Sverige eftersom leishmania inte är en vanlig sjukdom här. Vissa veterinärer kanske rekommenderar avlivning direkt eller inte är intresserade av att vare sig behandla eller ta reda på information om hur behandling går till. Det finns självklart även bra veterinärer och det är viktigt att man hittar en man känner sig trygg med.

 

Eftersom det innebär viss stress för hundarna med flytten och flygresan till Sverige är det att rekommendera att man testar om sin hund efter inte allt för lång tid. Stress är en av de faktorer som kan trigga sjukdomen eftersom stress också påverkar immunförsvaret. Givetvis bör man testa sin hund omgående om den uppvisar kraftiga symptom, men å andra sidan har man alltid bäst förutsättningar om man upptäcker förändringar i tid, helst redan innan de givit upphov till märkbara symptom!

 

Att leva med en hund med leishmania innebär förutom i de flesta fall livslång medicinering även att man bör testa om sin hund regelbundet. Dels bör man minst ca 1-2 gånger per år göra ett leishmaniatest för att hålla koll på parasiten i kroppen. Dels bör man även regelbundet göra en större blodstatuskoll främst för att hålla koll på lever- och njurvärden. Lever och njurar kan påverkas både av sjukdomen och av medicinering. Många hundar lever hela livet helt symptomfria och tillsynes utan att påverkas av varken leishmania eller Allopurinol men genom regelbundna tester har man bra koll.

 

Ingen kan tyvärr på förhand säga exakt hur din hund kommer att leva med sjukdomen. I många fall lever som sagt hundar fullgoda liv utan att till synes påverkas av sin leishmania. Men man måste seriöst beakta om man har viljan, kraften, orken och ekonomin att leva ihop med en kroniskt sjuk hund. Med Allopurinol och regelbundna tester är inte omkostnaden för en hund med leishmania skrämmande stor om hunden mår bra. Skulle din hund däremot uppvisa symptom som kräver vidare utredningar, exempelvis specialkost och tillskott, upprepade blodtester och kanske en annan medicinering blir det snabbt mycket dyrare. Allt din hund råkar ut för som kan kopplas till leishmania får du dessutom stå för helt själv. De flesta försäkringsbolag täcker inte leishmania!

 

SOS Animals Sverige kan hjälpa till med förmedlingen av en hund från SOS Animals hundgård men hunden omfattas inte av vår ordinarie verksamhet. Din hund förmedlas av den spanska organisationen, den svenska föreningen kan hjälpa dig med råd och stöd och du är alltid välkommen att höra av dig till oss. SOS Animals Sverige har ingen möjlighet att sörja för din hunds vård i Sverige. För frågor om medicinering är du dock alltid välkommen att höra av dig till den svenska föreningen. En hund med leishmania bör inte omplaceras i Sverige! Om så skulle bli fallet finns enbart begränsade möjligheter till hjälp att få. Den som vill adoptera en hund med leishmania bör således tänka efter noga. Sjukdomen är som sagt inte vanlig i Sverige och är anmälningspliktig, du bör söka upp en lämplig veterinär för provtagning som kan hjälpa dig med detta. Du behöver även uppsöka veterinär för att få Allopurinol eftersom medicinen är receptbelagd. Alla dina frågor och mycket information och stöd kan du få hjälp med hos SOS Animals Sverige. Självklart är du välkommen på alla våra träffar och vi blir oerhört tacksamma om du vill höra av dig till oss med uppdateringar om din hund!

 

Vi hoppas att denna text kan vara en vägledning och en hjälp för dig som funderar eller har bestämt dig för att adoptera en hund med leishmania. Sist men inte minst är ju också dessa hundar inte bara hundar med en sjukdomsstämpel utan underbara individer som också de förtjänar ett hem. Med denna text vill vi framför allt se till att inte bara hjärtat utan även eftertanke finns med när du fattar ditt beslut.

 

 
Hoppas att ni alla får en superhärlig Julafton!



God Jul!


Kommentarer
Postat av: Anki

Hej Anna!



Hoppas att du piggar på dig.Det verkar som att hela Sverige får en vit jul i år. Här i Örnsköldsvik har vi kyla och snötyngda granar. Vi har precis pyntat färdigt och saknar endast Elin, som befinner sig där du är.Jag hoppas verkligen att ni får bättre väder. Önskar dig och alla fantastiska volontärer en riktigt god jul. Ni är i mina ögon hjältar,som värnar om dessa hemlösa hundar.



Många kramar från Anki(Elins mamma)

2009-12-24 @ 00:29:41
Postat av: EmmaSj

God Jul på er alla på gården!

2009-12-24 @ 10:19:30
Postat av: Fam Strömbeck

GOD JUL Anna!! Kramar

2009-12-24 @ 11:00:04
Postat av: Mamma

God Jul Anna.

Saknar dig massor idag. Känns konstigt att du inte är hemma. Jag vet ju att du har det bra hos hundarna men saknar dig iaf.

Önska alla två o fyrbenta God Jul från oss.

Puss o kram

2009-12-24 @ 11:47:29
Postat av: Robban

God jul biatch

2009-12-24 @ 13:26:26
Postat av: Gimli & familjen

God Jul & Gott Nytt År!

Här kommer långväga hälsningar från regniga Malmö.

Postat av: Jeanette

God fortsättning till Dig Anna och alla andra som kämpar på i regn och rusk!

Underbar bild på gruppen, även om Pepa saknas. Såg att det fanns fler på hemsidan, de är så härliga! Ta hand om dig och din förkylning ordentligt så du blir frisk :)

Många jul och nyårskramar från Jeanette och Rookie (som inte välte julgranen!;))

2009-12-27 @ 19:26:38
URL: http://honnettan.blogg.se/
Postat av: Therese

Haha, Jeanette jag kan meddela att Miguel valte min julgran:-)

KRAAAAM

2009-12-28 @ 10:49:42
Postat av: Sofie

Hej på dig! Hoppas allt fortfarande är bra där nere, du får hälsa de andra är du snäll! Saknar er och gården mer än jag trodde jag skulle göra, något jag insåg ännu mer nu när jag besökte hemsidan :( Men jag vet ju att ni sköter allt super trots regn och rusk! Kramkram från Värmland ;)

2009-12-28 @ 23:10:15
URL: http://sofiiiepetersson.blogg.se/
Postat av: Ella von Eyben

Åh min skrutt bebis...han är verkligen den mesigaste! I mån kommer hans julklapp (Therese har den nu) vet att det är lite sent, men han kommer nog bli lycklig endå :)...

åh fyy så den kenneln är bajs kenneln nu...när jag va nere va det batman kenneln som INTE va kul...haha

hoppas inte han är allt för jobbig att få rumsren när han kommer hit..



Hoppas inte ni har haft en alltför regnig jul på SOS, ge Xavi en puss från mig, fast han kanske är för skitig för det...han får flytta in i lägenheten igen när jag kommer ner ;)...

Skall du ha Edward Anna? vilken kennel är han i nu?

kramar

2009-12-30 @ 00:13:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0