6 dec 2009

Jag har percis skrivet ett långt inlägg, men trött som man är så lyckas man ju radera allt när man nästan är klar.

Här kommer iaf det viktigaste som jag skrev.

Take That valparna gick på sin första promenad idag. Det gick ganska bra, 3 av dom va jätteduktiga och gick runt hela huset, medan de andra 3 bara vågade sig ut till gårdsplanen och knappt det. Men man ska va glad för minsta lilla framsteg, och i morgon kommer det säkert att gå ännu bättre.

igår hade vi en liten olycka på gården, Ronna blev omkullsprungen av en hund och tappade medvetandet för en stund. Hon och Brian hade inga försäkringspapper på sig så ambulansen vägrade ta henne utan körde tillbaka tomhänt och så fick Brian köra henne till sjukhuset istället, helknäppt. Men det gick iaf bra, hon ska bara vila upp  sig lite.

I förrgår lämnade vi Monike och hennes valpar hos en dam en bit här ifråån som heter Sally. Hon har Sally (hunden) som var fadder hund innan. Jag har för mig att hon var det iaf. Sally, människan, vägde alla valpar när de kom, de va drygt ett kilo- 1,5 kilo, och 3 veckor ungefär. Det ska bli kul att se hur mycket de har växt när de kommer tillbaka om några veckor, de kommer att va gigantiska :D

Lite svar på frågor:
Olivia, Matt och Lily har tyvärr leishamnia. Campo är jag inte helt säker på, om han får medicin för det så är det bara 2 ggr i veckan, de hundarna har jag inte helt 100 koll på. Men jag tror iaf inte att han har det.
Matt har varit här ett tag och är en helt underbar kille som ÄLSKAR mys, jäkla leishamnia asså!!
Marie, precis som Emmasj skrev så kan det bero på många saker varför hunden inte finns med på sos hemsida. Strösta anledningen är för att de har leishmania, men de kan även vara väldigt nya, eller unga och får inte åka till Sverige än, eller så är de inte tillräkligt stabila, osv. Som volentär kan man ta hem nästan vilken hund som helst, men finns den inte med på sos hemsida så tar man hem den som privatperson.

Det blir inga bilder idag för vi börjar om 30 min och jag hade tänkt vila denna sista tiden. Det blir ingen vila ikväll
för då ska vi ut och äta med Tony och Therese som det är Philips sista dag :(



Kommentarer
Postat av: Tessan

Jätteroligt att du tar dig tid att skriva och fota om din och hundarnas tillvaro på SOS! Alltid lika spännande att gå in på bloggen och se om du har uppdaterat =)



Naaaw då stämmer det verkligen att Matt är lika trevlig som han ser ut. Nu blir jag lite kär på distans. Får skriva till Therese och förhöra mig lite - är det en hund som du "jobbar nära"? Leishmania är verkligen Djävulens påfund, och det är ruskigt trist att så många hundar drabbas av sjukdomen. Min Herman testades positivt i våras, efter 8 år i Sverige - lömskt elände! Men att jag fann honom nere på SOS för drygt 8 år sedan, är det bästa som hänt mig! ♥



Sköt om dig och ha det så bra! Hoppas att det finns pepparkakor att köpa även i Spanien, nu till Lucia Det är ni värda!



// Tessan

2009-12-06 @ 21:35:02
Postat av: Jeanette

Det är som sagt väldigt tråkigt med sjukdomen, men man skall veta att hundarna kan leva ett fullgott liv även med den! Med rätt medecinering och veterinärbesök går det finnemang, bara man är medveten om den.

Krama alla "gamla godingar" från mig och Rookie, både fyrbenta och tvåbenta :)

2009-12-07 @ 12:35:06
URL: http://honnettan.blogg.se/
Postat av: Tessan

Absolut Jeanette, många hundar lever "normala" och sunda liv trots att de har leishmania. Kanske låter jag extra bitter på sjukdomen eftersom nyheten om att min Herman var drabbad, kom som en chock efter så många år i Sverige och han fick somna in för ganska exakt två månader sedan.. Men man kan och ska inte skylla allt på leishmania och jag är superglad för varje L-hund som får ett alldeles eget hem.. Det förtjänar de verkligen, och man får förhoppningsvis många härliga år tillsammans!

2009-12-07 @ 16:39:36
Postat av: Jeanette

Tessan, det förstår jag. En hund är en så stor del av livet och jag beklagar er sorg över Herman.

Jag tänkte bara på att många som läser denna blogg kanske inte vet så mycket om just L och då ville jag inge lite hopp, så att ingen tror att dem lever sämre :) Jag har själv precis tagit hem en hund med L och jag hoppas på att få lång tid tillsammans med honom, speciellt som han varit på Sos länge utan att få ett hem.

Om ni väljer att skaffa en ny familjemedlem så småningom, hoppas jag det blir ännu en Sos-vove som får bli den lyckliga! :)

2009-12-07 @ 22:12:04
URL: http://honnettan.blogg.se/
Postat av: Jossan

Hej! Jag har oxå precis tagit hem en hund med leishmania, och trots att jag har lusläst på internet och varit i kontakt med medarbetarna på SOS, känner jag att jag inte har fått tillräcklig kunskap. Min lillkille är hur pigg och glad som helst och visar inga symptom ännu, han är en borderline, dvs att han har låga värden. Ni som har mer kunskap om sjukdomen kan ni inte skriva lite om den? Kan sjukdomen bryta ut trots medicinering? Han får en halv tablett morgon o kväll nu. Hur ofta måste man gå till veterinären? Vet ni någon bra veterinär i Skåne som inte har fördomar mot spanska hundar?

2009-12-08 @ 10:30:36
Postat av: maria

Hej Jossan,



jag kan förmodligen hjälpa dig med de flesta av dina frågor. Min mail är [email protected]



Angående veterinär tror jag att det är bäst om du helt enkelt ringer och frågar själv för att du ska kunna få ett så bra bemötande som möjligt!

2009-12-08 @ 13:20:12
Postat av: L@sse & Fantom

GRATTIS på Anna-dagen den 9 december!

Ikväll har jag varit o skällt på din pappa för att han ännu inte satt upp den fina lysande tomten på skorstenen. :-D



Ha det bra!

2009-12-09 @ 21:40:57
URL: http://zlowmotion.se
Postat av: Sophie Holmström

Hej!



Vilken bra blogg du har : ) Det är jättekul att läsa om hur det är på hundgården : ) Tack för att du åkte dit och hjälper till : ) Jag har adopterat 2 st vovvar från SOS hundgård : )



Hälsningar Sophie Astor och Siva och så vår nya tjej Inka!

2009-12-09 @ 23:49:31
URL: http://vovs.blogg.se/
Postat av: Mira

Hej Anna, hoppas du har det bra på sos, jag går in på bloggen varje dag och kollar om du uppdaterat:P Jag måste bara fråga varför Melchior inte längre går att adoptera? och om det är Mia som har reserverat caspar?

Ha det så bra, och hälsa brucie:) //Mira

2009-12-11 @ 09:51:46
Postat av: Anna-Lisa

Hej Anna!



Jag läser Dina bloggar, jag tycker att Du skriver så trevligt om hundarna.

Jag hoppas att Du mår bra och så önskar jag Dig en trevlig Lucia.



Kära hälsningar från Anna-Lisa Granviksg.8

2009-12-12 @ 11:32:03
Postat av: Mia

Tja Anna,

hur har du det där nere? (: , alldeles underbart kan jag tänka mig i alla fall.

Jag har en snabb fråga, vem är det som har min absoluta favorit Caspar? har han fått något hem i sverige kanske :)? ,

Ha det så bra!

/ Mia

2009-12-17 @ 19:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0